poniedziałek, 28 grudnia 2015

"Czerwona Królowa" Victoria Aveyard


Mieszkańcy Norty dzielą się ze względu na kolor krwi, na Srebrnych - arystokratów o nadprzyrodzonych umiejętnościach, i Czerwonych - zwykłych ludzi wykorzystywanych jako tania siła robocza i przymusowo wysyłanych na wojnę, która toczy się od prawie stu lat. Własnie taki los czeka wkrótce siedemnastoletnią Mare Barrow. [...] Tymczasem w wyniszczonym kraju robi się coraz bardziej niespokojnie. 

Większość z was słyszała już pewnie wiele opinii na temat "Czerwonej królowej", która ukazała się na rynku w lutym bieżącego roku. Te, które mi udało się przeczytać, ukazywały ją jako jedną z najlepszych książek z gatunku fantastyki pomieszanej z dystopią i przyznam szczerze, żadna z tych ocen nie minęła się z prawdą. Książka jest fantastyczna, wciągająca aż do granic, siedząc z nią w ręku przeszło 3, czy 4 godziny, wciąż nie miałam ochoty jej odłożyć, a przecież kiedyś trzeba spać. Pozwólcie więc, że opowiem wam, na czym polega niezwykłość dzieła Victorii Aveyard.

Norta jest krainą, podzieloną na pomniejsze miasta i części, jednak we wszystkich panuje przekonanie o wyższości Srebrnokrwistych nad Czerwonymi. Dla współczesnego człowieka, wydaje się to nierealne, niemożliwe, jest czymś, co nie ma prawa istnieć w naturze, jednak autorka tak konstruuje fabułę, że czujemy się z nią związani, czujemy, jakby los bohaterów, uciemiężonych Czerwonych zależał od tego, jak uważnie poznamy ich świat. Stworzenie tak dobrze dopracowanego miejsca, dokładnych, ale nie nużących opisów poszczególnych miejsc, do których trafia Mare uważam za ogromny plus dla Aveyard.

Sam wątek, którego bardzo usilnie staram się nie zdradzić, ponieważ chcę wam dać możliwość poznania książki od początku, jest inny niż wszystkie, jakie do tej pory miałam w ręku, autorka puszcza wodze fantazji, wyciągając z niego tyle tylko, ile jest w stanie. Pomimo wielu przeczytanych książek o tematyce dystopijnej, nie zauważyłam tutaj żadnych zapożyczeń, czy też odniesień do lektur, z którymi miałam już styczność.

Bohaterowie, jak już wspomniałam, dzielą się pod względem koloru krwi. Mare, Czerwona, jest odważną, silną, rozważną i nieustraszoną dziewczyną, mimo swojego młodego wieku musi podejmować decyzje, które zaważają na przyszłości wielu, często dziesiątek, a nawet tysięcy istnień ludzkich. Nie cofa się przed niczym, dokonuje nie zawsze słusznych, zgodnych z jej przekonaniami wyborów. Pojawia się również wątek miłosny (nie będę zdradzać wielu szczegółów, tylko te najważniejsze), dzięki któremu poznajemy ją w innym świetle, jako osobę uczuciową, przestającą myśleć o własnym dobrze i nadstawiającą głowę za innych. Wchodząc w świat Srebrnych, poznajemy Mavena, Cala, króla Tyberiasza i jego małżonkę Elanę oraz ogromne grupy arystokracji, panującej w Norcie. Jednak, nie wszyscy z nich okazują się tacy, za jakich z pozoru się ich ocenia. Wszystkie postacie zostały przedstawione w wyjątkowo realistyczny sposób, są bliskie czytelnikowi i wprowadzają go doskonale we wszystkie zagadki i uwikłania, których jesteśmy świadkami.

"Każdy może zdradzić każdego"

Podsumowując, książka jest niemalże perfekcyjna, trzyma w napięciu aż do samego końca, nie daje się od siebie oderwać ani na chwilę, przez co czyta się ją w mgnieniu oka. Czasami dłużyły mi się opisy walk, bo przyznam, że nie jestem wielką fanką tego typu akcji, jednak dla tych, którym to nie przeszkadza, "Czerwona królowa" jest bez wad. Victoria Aveyard stworzyła przejmujący, skłaniający do refleksji, bardzo realistyczny i intrygujący świat, świat, w którym każdy kolejny dzień zależy od wyborów jednak, drobnej, siedemnastoletniej dziewczyny.

Według mnie, książka nie ma ograniczeń wiekowych, poleciłabym ją zarówno dzieciom, młodzieży, jak i dorosłym, ponieważ świetnie pobudza wyobraźnię i uczy, jak wiele zależy od nas samych, od tego co mówimy, robimy, czy myślimy. Z niecierpliwością czekam na drugą część przygód Mare, która ukaże się już na początku 2016 roku.

OCENA : 9/10

36 komentarzy:

  1. wiesz co, poluję na tę książkę od dłuższego czasu, ciągle jest wypożyczona, przed chwilą sprawdzałam gdzie mogę ją kupić, więc w świetnym momencie dodałaś swoją recenzję. nie mogę doczekać się tej lektury! pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Haha cieszę się, że akurat trafiłam :D
      Książka jest świetna, pozdrawiam!

      Usuń
  2. Słyszałam wiele pozytywnych opinii, sama również mam w planach ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Książka mi się podobała, chociaż była to moja kolejna powieść tego typu i niestety chyba było tego dla mnie za dużo. Na pewno doceniam postać Mare, która była bohaterką taką jak lubię i to zdecydowanie na plus. Niestety domyśliłam się głównego zaskoczenia? (nie wiem jak to opisać, ale czytałaś i zapewne wiesz o co mi chodzi:D). Nie wiem jak, ale się domyśliłam :D Mimo wszystko z chęcią sięgnę po drugi tom:) Pozdrawiam!
    Ich perspektywy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja się domyślałam, ale do końca nie byłam pewna jak to będzie :D

      Usuń
  4. Okładka kusi mnie odkąd ją po raz pierwszy zobaczyłam. Jednak do treści, jakoś mnie nie ciągnie. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Okładka rzeczywiście jest piękna, środek jest równie warty poznania ;)

      Usuń
  5. Bardzo ją chciałam mieć. Ale zatrzymałam się na dłużej w Matrasie, przeczytałam 2 rozdziały i przyznam, że jakoś tak średnio... Ale dobrze, że Tobie się podobała;)

    OdpowiedzUsuń
  6. O książce słyszałem już dość sporo i chyba czas wpisać ją jednak na moje plany :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ostatnio cały czas sięgam po książki, od których nie mogę się oderwać, a potem cierpię na brak snu :D Ale co tam, ten jeden raz też bym się chętnie poświęciła, bo zapowiada się niezła lektura :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Od niej z pewnością ciężko jest się oderwać, ale warto poświęcić jedną noc :D

      Usuń
  8. Kilka osób już mi ją polecało, więc przeczytam na pewno! Ciekawi mnie jak autorka poprowadzi akcję i czy mi się to spodoba :)

    Chciałabym Cię również zaprosić do wyzwania czytelniczego Czytam Young Adult na rok 2016, który organizuję. Jeśli lubisz tego typu książki to serdecznie Cię zapraszam! Nie ma określonej liczby książek i sama wybierasz tytuły! Więcej szczegółów tutaj:http://pizama-w-koty.blogspot.com/2015/12/czytam-young-adult.html

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie słyszałam wcześniej o tej książce, ale będę ja miała na uwadze. :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Czytałam i była ok, choć bez rewelacji. Ty i Idalia to jedyne osoby, które znam i dały tej książce pozytywna opinię ;)
    http://k-a-k-blogrecenzencki.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi się bardzo podobała i na 100% będę czytać kontynuację :)

      Usuń
  11. Mi też bardzo podobała się ta książka. Miejscami była nudna, ale sama fabuła-świetna! :D
    Pozdrawiam,
    SilverMoon z bloga Fantastyczne książki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasami była nudnawa, głównie przy niektórych opisach, a tak to ideał :3

      Usuń
  12. Kasiu, nie zdążyłam Ci już życzyć Wesołych Świąt, więc napiszę chociaż Szczęśliwego Nowego Roku. Zdrowia, szczęścia i spełnienia wszystkich marzeń. :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo za życzenia :) Wzajemnie!

      Usuń
  13. Czerwona królowa porwała mnie do swojego świata już od pierwszych stron! Nie mogę się doczekać kontynuacji i liczę że będzie jeszcze lepsza niż jej poprzedniczka :3

    OdpowiedzUsuń
  14. słyszałam wiele pochlebnych opinii na temat tej książki, muszę się na nią skusić! :)
    Pozdrawiam
    http://ifeelonlyapathy.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  15. Mam tę książkę w planach od dłuższego czasu i w końcu powinnam ją przeczytać ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Sprawa Niny Frank jest na mojej liście MUST HAVE na zimę 2016 :D
    pozdrawiam :)
    http://ifeelonlyapathy.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  17. Ja za fantastyką za bardzo nie przepadam,jednak myślę,że dla tej książki mogłabym zrobić wyjątek,bo fabuła wydaje się być naprawdę dobra.

    P.S. Z tego miejsca życzę Ci wiele szczęścia i oczywiście jak największej ilości przeczytanych książek w Nowym Roku!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też wolę inne gatunki, jednak ta książka jest świetna :) Dziękuję! ♥

      Usuń
  18. Czytałam i byłam trochę rozczarowana :( I to do tego stopnia, że nie zmierzam sięgnąć po drugi tom, co rzadko mi się zdarza :P

    Pozdrawiam,
    KsiążkoholizmPostępujący

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kurcze, szkoda, mi się akurat bardzo spodobała i na pewno będę ją kontynuować :) Może po przeczytaniu drugiej części się do niej przekonasz?

      Usuń
  19. Od dłuższego czasu mam ochotę przeczytać tą książkę, a po Twojej recenzji na pewno kiedyś po nią sięgnę ;) Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest świetna, jak tylko znajdziesz chwilę czasu to bierz się za nią bez wahania :D

      Usuń
  20. Opinie były bardzo podzielone co do tej książki, jedni byli zawiedzeni inni tak jak Ty ją docenili. Ja nie czytałam, ale mam zamiar :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szczerze polecam, chociażby dlatego, abyś sama się przekonała co o niej sądzisz :)

      Usuń